![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhVOLL_qgSEbbo3q3mWQLxWdVVIG-N0zciHqyg-e1_gJ5ZgwdwgzJamIPNRflwE4q20XyAKgzAaDG1aAFc6RKk6KEGy3n1UHEta3lRaNbTk4A-U3wioiCUBLOC2fWxwNxU_Z92hKLiofMI/s320/interi%25C3%25B6r+001.jpg) |
Det finns mycket att demontera i en båt... |
Jag har nu haft förmånen att använda all vaken tid till att laga, fixa, och dona med båten. Ett sant nöje på alla sätt och vis. En del av tiden nödgas jag använda till att åka runt i Västerås för att leta efter material som behövs. Det är allt från verktyg till skruvar, beslag, gångjärn, kablar, och olika sorters virke. Inte klokt vad mycket prylar man behöver för att vara rustad på ett bra sätt. Det är närmast en nödvändighet att omge sig med det mesta då varje delmoment tenderar till att växa sig allt större.
Som exempel skulle jag idag byta ut den gamla slangen till länspumpen. För att göra detta behövde jag öppna upp durken och demontera delar av inredningen. När så var gjort upptäckte jag att några reglar i skrovet var i dåligt skick. Detta löstes genom att jag satte in lite förstärkningar. När detta var gjort och gamla slangen skulle dras loss blev jag varse att tanken satt löst! Den hade helt enkelt lossat från sina infästningar pga tidens gång. Fick därmed i alla hast konstruera tillfällig lösning för att säkra tanken på ett bra sätt. Inte nog med det! När jag väl började dra i slangen fick jag se att andra delar i durken satt löst. Även det pga av slitage över tid. Återigen fick jag fokusera på annat än det som var tänkt från början. Det slangbyte som skulle ta max en halvtimme tog istället fem timmar då jag hela tiden hamnade på sidospår. Men, skam den som ger sig. Det blev bra till slut.
Av ovan nämnda exempel är det väldigt bra att man släpat ned massor av verktyg och material till båten. Man vet liksom aldrig vad som dyker upp, typ.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhlrzt9XyA3ADwacojJwG5JzlHll4x2QuJCKhXavxQqxJc2eDKFb2yZSR-DvDfSfktMmV-t4rxVxM65bXufltqcpKUoyWdgkeBXUhpXJJoxMXy6o2fcxUWDJtOezxJ60AQw_LYjzf1DDPI/s320/slangar1+001.jpg) |
Gamla slangar... |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiIrFxSGkaT1-fYSyKB5_5FzMsGZbaoz8GLmtS8ZLLQX4Lr2976s9kIHNTPD9FwGrqBli7RtvVRxMDlFYVfnFwcgdhyphenhyphenGY25bYshAKrgCjeQkb3aNo_PRP44KzYf-VAruWIsmM9AXFy0hfo/s320/f%25C3%25B6rst%25C3%25A4rkning2+001.jpg) |
Förstärkning under durk... |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgOx5vxu_zrMI9KTuEkpEn4WerZhCJE7wxvnLIGrQFp8_2_ix1asQy3K8b6LZUt3pvFqA87_xFoCafCWCQYxMfGeRvn8M3VS2PqtLEe5xFnBsteSjwfaXw-x3nSrLSMLoIm9H5HGp-iMhU/s320/g%25C3%25A4ngj%25C3%25A4rn+001.jpg) |
Durk och motorkåpa har försetts med gångjärn.. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_j70Qv0e-trRJXRzoOaiq6w56GiFE658p-sRrX_ulTLR9FsFPsjn_nuAFWLavMzwaE-hTV22RLNAqSR2f2kcaT5GBn3iNQxWMZvs26I7heZyLeNAY96rkUAGYC89T_aOVX80yU6eLIs8/s320/g%25C3%25A4ngj%25C3%25A4rn2+001.jpg) |
Gångjärn till motorkåpan och lite förstärkning av durken... |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEie_67-gXnFKo11GyJ4_j5gDB0X_N1lvmwPaAN0KotBtfIWG9IKJWMU3W5caJ8A5FF0f1U0uttK1gHYLrnXLHNX2a2pmdVx96hw3J7Ph1_tsz4jwF2SUM3wV9NtcXB7-1PXTPNvzdoOOHk/s320/utkastare1+001.jpg) |
Gamla montaget av slang från länspump...
|
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWPWqv6UabNCF54ljq87Dy61UPEXlf2cUfitCT2qVNlMV7h9vES6uC5Ffh63VR13JVrPRA3Skzn-GsED6A5ombl-j-GdUiaGpPTvMncPtzbHJy897N5iARvlUeF4q-esq4uMV_GBpdUGI/s320/utkastare2+001.jpg) |
Nytt montage av slang från länspump.. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh7EAg41JlkihtY1mMDGJ3oXjBlNvtTr2vmTqK0AaflvRfwF8l6GVbRhIIk_EIscqDHK_1OdJ5LX_BR06yeZWoaE3gxf_2NkDrhsvDzfW4Cld7KPuyYuL16P_yYjcInLaOXHdLG8RKmRhc/s320/l%25C3%25A4nspump+001.jpg) |
Nya länspumpen monterad ... |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgkAQnBnvi7EfQ8DLncPsf76fWM-Zg_gb1RLm8bWbl8kZz_4dOBsHaAnpbjnO5eeb1TLeIqCb9MMlBWwgpv_JFc8_2y4rA9iLH5TZUdUDH-3byRwFGqmlFvSA6vdPLI6zvUEukp2t-KUHQ/s320/backslaget+002.jpg) |
Backslaget innan ljudisolering... |
Som jag nämnt tidigare har jag haft för avsikt att ljudisolera i båten för att få en angenämare ljudnivå under färd. Detta är i det närmaste färdigt. Ett styvt jobb, om jag får säga det själv. Jag har med viss möda demonterar alla delar av durken och monterat ljuddämpande material. Inte nog med detta! Jag har även "kapslat in" både motor och backslag med extra ljuddämpande material. Därtill har alla delar av durken försett med gummilister där dessa vilar mot reglar till skrovet. Det har inte varit speciellt svårt att utföra detta moment. Däremot har det varit väldigt tidskrävande. Hur har då utfallet blivit? Är det "tystare" nu än innan jag ljudisolerade?
På denna frågeställning måste jag svara både "Ja" och "Nej"! När jag nu mäter ljudstyrkan med en decibelmätare så är skillnaden i ljudstyrka ytterst marginell. Den har sjunkit från ca: 85 till 82 decibel. Ett magert resultat av många timmars slit med att ljudisolera kan tyckas. Men, så det inte fallet. Ljud är nämligen mycket märkligt. Det finns helt enkelt en mängd "olika" sorters ljud. Man skulle kunna definierade det som "ljud" och "oljud".
Det jag uppnått med mitt slit är att alla "biljud" som fanns förut nu är borta! Inget slammer, helt enkelt. Jag upplever helt enkelt ljudet från motor och transmission som mycket mer "behagligt" än tidigare.
Dock är jag inte helt färdig med projektet "ljudisolering". Som avrundning har jag för avsikt att lägga en gummimatta på durken och ovanpå denna en lämplig matta av textil. I och med detta kommer alla små springor som finns i durken tätas effektivt. Först då får jag kvitto på hur framgångsrik jag varit i ambitionen att sänka ljudvolymen i båten.
Fortsättning följer....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar