lördag 23 maj 2015

Decibel




Så var det dags att leka med en decibelmätare i båten. Resultatet en aning förvånande. Konstant ljudbild oavsett varvtal. Tvärt emot vad jag förväntade mig. Ljudstyrkan sjönk till och med en aning vid 2000 varv! Varför det? 

Vid lägre varvtal kunde man mer tydligt höra ”skrammel och oljud” från propelleraxel samt ”lös durk” som skramlade. Vid högre varvtal försvann mycket vibrationer och det kan vara förklaringen till att ”skrammel-ljud” upphörde.


Notering: 
- Det finns ingen som helst isolering mellan motor och övrigt utrymme i durken.
- Motorkåpan ligger löst på durken. Ingen låsning.
- Ljudisoleringsmaterialet i motorkåpan känns ”torrt” och ”gammalt” och är dessutom av fel sort.
- Det finns läckage runt motorkåpan då tätningslist mot durk saknas delvis.
- Dålig passform på motorkåpa mot durk. Finns springa på minst en cm.
- Det finns inget ljuddämpande material under motor mot skrov.

Övrigt:
- I bakre delen av sittbrunnen samt i akterhytten markant ”skrammel” från utgående propelleraxel 
- Saknas isolering mot skrov samt under durk.
- Dålig passform på många delar av durken samt avsaknad av ljuddämpare material på undersida samt tätningslist mot underlag.

Som jag ser det finns det enormt goda möjligheter att med relativt enkla medel reducera ”ljudet” på ett påtagligt sätt:

Arbetsgång:
- Ta loss, rengöra, skrapa, måla om alla delar till durken.
- Montera ljuddämpande material samt tätningslist.
- Montera skiljeväggar mellan olika utrymmen under durk och därmed förhindra ljudet från att ”studsa runt”.
- Ersätta ljuddämpande material i motorkåpa samt montera tätningslist mot durk.
- Anpassa delar i durken så bättre passform uppstår mot motorkåpa.
- Fästa motorkåpa med gångjärn(bak) samt låsning(fram) för att förhindra vibrationsljud.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar